Pazarlás vs. tudatos vásárlás- Te hova tartozol?

Pazarlás vs. tudatos vásárlás- Te hova tartozol?
2017-07-12 Gáspár Dominika

Te tudatosan vásárolsz?

Ebben a rohanó világban sokszor nem tudunk lépést tartani önmagunkkal, környezetünkkel, és így van ez a vásárlással is. Gondoltad volna, hogy Amerikában több mint 10 millió tonna ruha végzi a kukában évente?  És akkor még nem beszéltünk Ázsiáról és Európáról. Vajon miért dobunk ki ennyi ruhát?

Hogy  lesz valami “felesleges” ?

Nem vásárolunk tudatosan. Az emberek többsége gondolkodás nélkül megveszi azt, ami megtetszik neki a pillanat hevében. Sokszor tényleg jót tesz a lelkünknek egy kis shopping, de ezek az alkalmak mágnesként vonzzák maguk után a szemetest. Pár hét múlva már eszedbe sem jut az egykoron  imádott darab, egy év múlva pedig rájössz, hogy igazából két alkalomnál többször biztos nem vetted fel. A  tavaszi gardrób takarítás alkalmával két folyamat játszódik le:

  1. Egyszer még biztosan jól jön! – ezzel annyit érsz el,hogy egy későbbi szanálás alkalmával szabadulsz meg tőle.
  2. rögtön kuka.

Minőség vagy mennyiség?

Rengetegszer költünk el nagyon sok pénzt teljesen felesleges ruhákra, majd hatalmas zsákokba gyűjtjük és próbálunk megszabadulni tőlük. Hogyan lehet leszámolni az örökös pazarlással? Úgy, hogy a minőségre mész, és nem a mennyiségre. Érdemesebb megvenni egy nagyobb összegű, de minőségében sokkal jobb pulcsit, amit akár évekig is hordhatsz, mint egy olcsó, silány anyagból készültet, amitől fél év múlva úgyis megválsz.  Plusz a felesleges vásárlások alkalmával felhalmozott seregnyi ruha egyet jelent a reggeli fél órás „Úristen nincs mit felvennem, nincs egy normális ruhám sem” procedúrával.

Hogyan lehetsz céltudatos vásárló?

Ha előre kitalálod, hogy mit szeretnél venni, és céltudatosan mész el vásárolni, megkíméled magad a felesleges lézengéstől és az órákig tartó filozofálástól, hogy vajon valaha hordani fogod-e azt a szoknyát a nagyi egyik családi vacsorájára. Nem! Nem fogod. Érdemes olyan ruhákat venni, amiket nem csak egy bizonyos alkalomra tudsz felvenni. Persze kell egy-egy alkalmi ruha, de igyekezz ezekből kevesebbet venni és inkább funkcionális darabokat gyűjteni. Ha még otthon, az interneten kinézed, mit szeretnél megvenni a boltban, akár azt is megnézheted melyik üzletben tudod beszerezni, így  biztos nem felesleges a köröd. Egy divatos nő vagy férfi szekrénye nem kell tele legyen 50 pár cipővel és 80 darab pólóval és nadrággal. Egy divatos nő vagy férfi kevesebb ruhából is össze tud állítani változatos, stílusos szetteket.

Add tovább!

Szerencsére mostanában egyre többen vesznek számításba még egy opciót, amivel elkerülheted a pazarlást. Ez nem más mint a továbbadás. Online felületek és gardrób vásárok segítenek ebben, így a ruha nem a szemetesben, hanem egy következő tulajdonos kezeiben landol. Ilyenkor természetesen ügyelni kell, hogy a ruha megfelelő állapotban kerüljön következő gazdájához. Ebben továbbá pozitívum, hogy pénzért adhatjuk el megunt darabjainkat, amiből vehetünk egy újabb, esetleg drágább, de tartósabb ruhát.

 Ha mégis közel állsz hogy elcsábulj egy-egy rögtönzött vásárlás során, próbáld ki ezeket:

“Tényleg szükségem van rá?”

Ez a legalapvetőbb kérdés amit fel kell tenned magadnak. Persze van hogy csak azért vásárolunk mert jól esik, de a legtöbbször jól jöhet ha felteszed magadnak ezt a kérdést.

“Ha háromszor ennyibe kerülne, akkor is megvenném?”

Valljuk be, képesek vagyunk azért megvenni valamit, mert elképesztően le van értékelve, és ilyenkor jön az “egyszer még jó lesz” dolog… Ha azonban azt mondod, igen, annyiért is megvenném, ne habozz!

“Tudok várni holnapig?”

Ha a válasz igen, akkor valószínüleg hosszú ideig jóban lesztek az adott ruhadarabbal, de ha azt mondod “Nem! Nekem ez azonnal kell” akkor valószínüleg csak az adott szituáció, vagy lelkiállapot késztet arra hogy vásárolj.

 

Oszd meg velünk véleményedet erről a témáról. Te is sokszor vásárolsz feleslegesen, vagy inkább a megfontolt, tudatos vásárlók közé tartozol? Reméljük adtunk egy kis inspirációt, hogy inkább az utóbbit válaszd. Ha mégtöbbet szeretnél tudni a témáról, kattints ide.

képek: pinterest/good object

További cikkek amik még érdekelhetnek

jún07
Design, kávé, Budapest
Design, kávé, Budapest

Egy nyári kiülős beszélgetés, egy magányosan, olvasással töltött délután, vagy akár egy hosszú, vizsgákra készülős, tanulós nap – mindent szebbé lehet varázsolni egy csésze finom kávéval! Még hangulatosabbá teheted a kávézás élményét, ha egy ízlésesen kialakított, letisztult környezetben fogyasztod el a kedvenc lattédat vagy limonádéd. Összegyűjtöttük a kedvenc budapesti kávézóinkat, ahol a design épp olyan fontos, mint a jó minőségű, finom kávé.

máj19
Minimalista utazás -pakolj, mint egy profi!
Minimalista utazás -pakolj, mint egy profi!

Végre megérkezett a jó idő és vele együtt a nyaralás megszervezésének ideje is. Az úti cél kigondolása és a szállás lefoglalása után a legégetőbb kérdés a poggyász összepakolásához köthető: mit vigyél magaddal és mi az, amire nem lesz szükséged? Cikkünkben néhány tippet adunk ahhoz, hogyan csomagolj be profiként egy minimalista utazáshoz.

ápr26
Energikus reggel-produktív munkanapok
Energikus reggel-produktív munkanapok

Hogy milyen hangulatban telik a munkában töltött idő, mennyire vagy energikus napközben, nagyban a reggeli rutinon múlik. Éppen ezért fontos, ha eddig nem is tettél így, mostantól jobban figyelj oda a napindító szokásaidra, hiszen sokszor ezeken az apróságokon múlik, hogy érzed magad a bőrödben.

ápr18
A streetwear és a millenial generáció hatása a luxusmárkákra
A streetwear és a millenial generáció hatása a luxusmárkákra
By

Akármilyen nagy múltú egy luxusmárka, nem árt lépést tartania a kisebb, feltörekvő brandekkel, melyek csak most kezdik bontogatni szárnyaikat. De nem véletlen, hogy a Louis Vuitton és a Burberry miért tartozik a legnagyobb világmárkák közé: nagy hangsúlyt fektetnek a streetwear designerekkel és hírességekkel való kollaborációkra, melyekkel könnyedén beférkőznek a  millenial generáció kegyeibe.