Ukrainian Fashion Week 2018 – International Young Designers Contest

Ukrainian Fashion Week 2018 – International Young Designers Contest
2018-07-22 Adel

Mindig nagy megtiszteltetés, ha a magyarok tehetségét kis hazánk határain kívül is elismerik – nincs ez másképp a divat terén sem. A 21. század búgócsigaként pörgő napjaiban maradandót alkotni, főleg egy olyan extrémen felgyorsult közegben, mint a divatiparé, azonban nem egyszerű feladat. Ráadásul a fast fashion bűvkörét sem könnyű megtörni, hiszen az emberek többsége nem szívesen fektet be egy-egy dizájner darabba – mégha az jóval magasabb minőséget és hosszabb életet is ígér, mint tömeggyártott társai. Bár az elmúlt években több, azelőtt ismeretlen márka is helyet szerzett magának a legnagyobb divatházak piedesztálján, de a kisebb, pályakezdő tervezők helyzete még most is nehézségekkel teli. 

Ezen felbuzdulva jött létre az International Young Designers Contest, mely első alkalommal került megrendezésre az Ukrán Fashion Week keretein belül. A versenyzők azok a kelet- és közép-európai tervezők közül kerültek ki, akik hazájukban már magas szinten bizonyítottak a szakmabeli megmérettetéseken. Ezáltal lehetőséget kaptak a nemzetközi debütálásra mind a világszínvonalú zsűri, mind az internacionális média előtt. Számos tálentum közül Vetlényi Alma divattervező lett az, aki Magyarországot képviselhette Kijevben. Cikkünkben összefoglalónkat olvashatod, melyből Alma kollekciója mellett 2 olyan dizájnerét is megismerheted, akik szintén a letisztult és minőségi stílust képviselik! 

Vetlényi Alma

Vetlényi Alma a 2016-os nemzetközi Gombold újra! divattervező verseny győzteseként, valamint a Marie Claire Magyarország “Az év fiatal divattervezője” címével vívta ki magának azt az elismerést, mellyel a 1st International Young Designer Contest-en Magyarországot képviselhette. A megmérettetésre a “Recollection” névre keresztelt kollekciójával nevezett, mely egyben a BA diplomamunkáját képezte a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. 

Alma fő irányelve a fenntartható divat és saját, egyedi stílusának ötvözése: a zero-waste, azaz hulladékmentes eljárással készült ruhái letisztult, könnyen kombinálható darabok, melyek szezontól és a trendhullámoktól függetlenül bármely ruhatárban megállják a helyüket. Anyagválasztás terén is a természetességre és a környezettudatosságra törekszik: a díjnyertes ECOllection kollekciójában például kávés zsákok és kötelek újrafelhasználásával készített táskákat, az öltözékek alapanyagául pedig lent és pamutot választott.

Recollection

Az idei év végzős textil- és divattervező hallgatói a “névjegy” témára tervezték diplomakollekciójukat: így jött létre a Recollection, azaz Emlékezés. Az inspirációt kislány kori fotóiból merítette a tervező: a vidám és színes gyermekkor nosztalgiája arra sarkallta, hogy saját, egykori ruháit értelmezze újra. A tervezésben ezek a ruhadarabok adták a kiindulási pontot: a szabásmintákat darabokra bontotta és felnagyította, majd új összeállításokat kreált belőlük. 

A ruhadarabok egyes részein “kihagyás”, űr látható; ezek szimbolikus szerepet hordoznak: az emlékek hiányos részeit jelképezik. A három imidzs darabon a letisztult stílus mellett fellelhető az haute couture részletgazdagsága is: gyermekkori naplójából néhány mondat hímzett formában jelenik meg a textilen. A hímzések az anyagok belső részén találhatóak, ezzel szimbolizálva az ember belső, személyes értékeit, melyeket csak akkor ismerhetünk meg, ha közelebb kerülünk a másikhoz.
A kollekció megkoronázásaként Veszprémi Gabriella színpompás lábbelijeit választotta, melyek tökéletesen passzoltak a környezetbarát koncepcióhoz, hiszen bőrhulladék felhasználásával készültek. 

Rūta Lendraitytė

A litván származású Rūta Lendraitytė a “Mados Infekcija” Fashion Award 2017-es nyerteseként került a nemzetközi szakma látókörébe és egyben a versenyzők közé. Saját luxus márkáját, az Utalla-t 2012-ben alapította, melyben nagy hangsúlyt fektet a ruhadarabok és az emberek közti érzékeny kapcsolatra. A megjelenésre az egyik legfinomabb nonverbális nyelvként tekint, hiszen tudatosan vagy sem, de tükrözi viselője lelkiállapotát, gondolkodását, valamint lehetőséget ad az önkifejezésre is. 

Brandjére a csúcsminőségű anyaghasználat, a kortárs design és az elegancia mesteri ötvözése jellemző. A fiatal tervező számára az egyik fő szempont, hogy ruháival a saját magunkkal szembeni tiszteletet közvetítse. A márka üzenete magában hordozza, hogy tisztelnünk és nem a társadalom elvárásainak kell alávetnünk magunkat. Tudatosítsuk, hogy nem használati tárgyak, hanem egyedi személyiségek vagyunk. 

The Clothes are alive

Rūta kollekciója a “The Clothes are alive” nevet viseli, mely a “Neurotic Defenses in Costume” című kutatásán alapul. Pszichológusok közreműködésével, két éven át tanulmányozta a neurotikus személyiségjegyeket és az emberek védelmi mechanizmusát, melyre Karen Horney, német pszichoanalitikus tanulmánya inspirálta. K.Horney a személyiség négy típusát különbözteti meg írásaiban, a tervező pedig a típusokra jellemző ruházatot használta alapként a kollekció felépítéséhez. A teljes kollekció ruhadarabjait kétféle személyiséghez rendelte: a kontaktuskerülő és a hatalomra vágyó emberekéhez.

Ezek a személyek szélesebb sziluetteket választanak: az anyag és a testük közti távolság a köztük és az emberek közti távolságot jelképezi. A szigorú, maszkulin szabásvonalak mindkét típussal harmonizálnak, azonban míg az egyiknél a visszahúzódást, a másiknál a határozottságot erősítik, így a tervező a kétféle személyiségre jellemző színekkel tett különbséget köztük. A hatalomra vágyó  emberek a tekintélyt parancsoló árnyalatokat preferálják, mint a sötétkék, a piros vagy a khaki. A visszahúzódó egyének pedig sötétszürkével és feketével takaróznak a minél kevesebb feltűnés érdekében. 

Tereza Ujevičová

A cseh Tereza Ujevičová a prágai UMPRUM Academy of Arts, Architecture and Design divattervező szakán végzett, idén pedig elnyerte a legjobb fiatal cseh tervezőnek járó díjat.
Eddigi pályafutása során több művészeti ágban is kipróbálta magát: a festészet és a szobrászat a mai napig nagy hatással van a ruhaterveire. A képzőművészethez fűződő érzékeny kapcsolatát a textiltervezésben bontakoztatja ki: az olajfestményekre jellemző rétegzett festészeti technikát próbálta újraalkotni a textilek használatával. Kollekcióira így a különleges textúrák és innovatív szabászati megoldások jellemzőek. Anyaghasználatában a természetes anyagokat, mint a len vagy a gyapjú, valamint a szabászati hulladékot is előszeretettel használja, így törekedve a környezettudatosságra. 

Frost

Tereza előszeretettel merít inspirációt a folyton változó és fantasztikus jelenségeket produkáló anyatermészetből, Frost című kollekciója is erre utal. Izlandon tett téli látogatása nagy hatással volt rá, nem csak a számára szokatlan időjárás, a napszakok hossza és rövidsége, de az emberek és a természet kapcsolata miatt is. A ruhadarabok tervezésénél elsődleges szempont volt, hogy a színek és az anyaghasználat minél hitelesebben adja vissza az őt ért impulzusokat. 

Izlandon a téli hónapokban gyakran csak pár órásak a nappalok, így teljes sötétség uralkodik, melyet egyedül a Sarki fény színpompás hullámai törnek  meg. A jeges, rózsaszínes árnyalatok ezen jelenség vizuális metaforájaként mutatkoznak meg a saját kezűleg festett textileken. A ruhák rátétein különleges, szögletes textúrák fedezhetőek fel, ezeket az anyagok egymásra rétegzésével és helyenkénti felvágásával érte el a tervező. A végeredmény a jeges fűvel borított hegyek látványát idézi. 

Köszönjük a lehetőséget, hogy részt vehettünk ezen a színvonalas eseményen! Almának pedig még több hazai és nemzetközi sikert kívánunk!

Írta és fényképezte: Szegedi Adél