Fair fashion – Forradalom a divat fenntartásáért

Fair fashion – Forradalom a divat fenntartásáért
2015-10-06 uptostyle.hu
In FASHION

Divatos, trendi holmikat venni mindenki szeret. De vajon vásárláskor te végiggondolod, honnan jött az a ruha, ami már a bevásárlószatyorban van?

Kik, hol és milyen körülmények között készítették azt a sok csinos darabot, amik a boltokban szépen sorakoznak a vállfákon?

A fast fashion cégek már évekkel ezelőtt rájöttek, hogy a keleti országokban mennyire olcsó a munkaerő, s ezt a mai napig kíméletlenül ki is használják. Ezek a vállalatok nem a megszokott évi két kollekciót dobnak piacra, hanem tizenkettőt! Ez azt jelenti, hogy a ruhák a megtervezéstől számított két héten belül már a polcokon vannak. Ahhoz pedig, hogy ez megvalósuljon, az elmaradott országok munkáltatói a nagy bevétel érdekében az emberi- és munkajogokkal mit sem törődve a végkimerülésig hajszolják a (gyakran kiskorú) dolgozókat.

Ennek a következménye volt 2013. április 24-én a bangladesi Rana Plaza összeomlása, ami maga alá temetve szinte minden munkavállalóját 1133 áldozatot követelt. Természetesen nem ez volt az első, és nem is az utolsó eset, de a szám már túl nagy volt ahhoz, hogy szó nélkül maradjon.

 

Szerencsére sokan rájöttek, hogy mindannak a sok fiatal lánynak, akik éhbérért varrják össze a szekrényeinkben lapuló sok ruhadarabot, jóval több tisztelet és megbecsülés járna. Ezért indult el többek között a Fashion Revolution mozgalom, vált fontossá az etikus- és fenntartható divat, a Fair fashion.

A Fashion Revolution arra buzdít mindenkit, hogy minden április 24-én fordítsuk ki ruháinkat, majd #whomademyclothes hashtaggel, megjelölve ruhánk márkáját, minél több közösségi oldalra tegyünk fel egy képet, felhívva ezzel a figyelmet az esemény fontosságára.

Az fair fashion célja, hogy környezetszennyezés nélkül, az olcsó és gyorsan változó divat megszűnésével létrejöjjön egy fenntartható divat, ahol minden ruhaipari (különösen a szegény országokban dolgozó) munkavállaló számára megteremtik azokat a körülményeket, amelyek megilletik őket – egészségügyi kedvezményeket, rendes fizetést, olyan munkahelyet, ahol nem kell káros kemikáliákat beszívniuk, stb.

A cél, hogy mindenki tisztában legyen a divat igazi árával, hogy beismerjük: a változásra nagyon is szükség van, és próbáljuk meg létrehozni a fenntartható divatot – együtt.

Mivel csapatunk nemcsak a szép, stílusos, minimalista termékeket részesíti előnyben,
hanem fontos számunkra mindezek eredete is,  szeretnénk bemutatni nektek néhány márkát,
akik a szívükön viselik mind Földünk, mind dolgozóik érdekeit.

Egyszerűséggel a nagyszerűség érdekében

A Neutral® márka hisz a jóllétben. Elkötelezettek a hitelesített termékek iránt, amellyel megvédhetik Földünket, egészségesebbé teszik a munkavállalókat, reményt adnak a gazdálkodóknak. Prémium minőségű ruházatot készítenek férfiaknak, nőknek, gyermekeknek egyaránt: egyszerű pólókat, pulóvereket, egyéb kiegészítőket – mindezeket 100% organikus, Fairtrade pamutból.

Minden terméküket a legmagasabb környezeti, szociális és etikai szabványok keretében gyártják, minősítik. Rendszeresen vizsgálják őket különböző külső szervezetek, az általuk kapott igazolvány a biztosíték arra, hogy tényleg felelősségteljesen végzik a munkájukat, mind a vásárlók, a Föld, a dolgozók iránt.

Mindezt nem a lelkiismeretért, a jótékonykodásért teszik, egyszerűen feltakarítanak maguk után, és igazságosan fizetnek embereiknek a kőkemény munkáért. Központjuk Koppenhágában, varrodájuk Indiában van. Ruháikat megnézhetitek honlapjukon.

 

Fiatalos tudatosság

Koppenhága utcáit róva bukkanhatunk a T-shirt Store üzletére. Csapatuk minden élőlényével együtt imádja bolygónkat, és törődik is vele. Épp ezért termékeik alapanyagaként ők is a 100%-ban organikus pamutot választották, fűszerezve ezt a Fairtrade-del és a GOTS (Global Organic Textile Standard) szabványainak követésével, igazolásaival.

Készülnek többek között pólók, pulóverek, sapkák, vászontáskák, gyerekpólók – mind-mind igazán fiatalos stílusban – beszerezhetjük például Star Wars kollekciójuk, vagy állatmintás darabjaikat is.

Együtt dolgoznak sok-sok rég ismert és újonnan felbukkanó grafikus tervezővel, hogy a lehető legegyedibb termékeket adhassák el a vásárlóknak. Vezető stílusirányzatuk a pop kultúra, kreatív közösségük a világ minden pontjáról érkező dizájnerek növekvő hálózata. Nézzetek szét honlapjukon!

Fenntartható divat – nem csak nőknek

A Knowledge Cotton Apparel története és sikere 1969-ben kezdődött, amikor Jørgen Mørup – összefogva édesapjával – nyitott egy kis textilcéget Herningben. Már kezdetben is a fenntarthatóság elvét követték, majd az 1980-as évektől organikus pamutból kezdték készíteni ruháikat, 2008-ban pedig hivatalosan is létrejött a Knowledge Cotton Apparel márka, s azóta is kizárólag férfi ruházatot árulnak.

A brand három fontos tényezőre épült, ezek a kíváncsiság, a kitartás és a törődés, melyek nemcsak a múltjukat jellemzik, hanem jövőképük kialakítását is. Maximális mértékben felelősséget éreznek munkásságuk iránt, és mindenkit ennek követésére, illetve cselekvésre buzdítanak. Mindezt nemcsak a ruhavásárlás terén, de bátran hangoztatják a biciklivel való közlekedés fontosságát is.

Mindezek mellett természetesen az ő munkásaik is kulturált körülmények mellett, betartott munkaidőben dolgoznak olyan fizetésért, amiből meg is tudnak élni. Megtudhattok többet, illetve vásárolhattok honlapjukról illetve a zalando oldalán.

 

Nemcsak ők, de még rengeteg más brand vállalja a felelősséget a jobb körülmények megteremtéséért. A H&M nemrég rukkolt elő a mi újrahasznosított ruháinkból készült kollekciójával, de Stella McCartney, vagy a Tom’s is egyre tudatosabb.

A vásárlás pillanatában apróságnak tűnhet ezekre a dolgokra odafigyelni, pedig ha mindenki úgy gondolná, hogy igenis sok múlik egy emberen, már sokkal előrébb járnánk.

Fontos, hogy megfontoltan, tudatosan vásároljunk, utánajárjunk, hogy a hőn áhított, gyönyörű blúz, vagy nadrág, amit a boltban a kezünkben tartunk, tényleg megfelelő körülmények közül származik-e.

Lehet, néha érdemes a drágább, de jobb minőségű, környezetbarát opciót választani, mert azzal nem csak magunknak teszünk jót, hanem mindenkinek, s az ár így sokszorosan megtérül.

Ki készítette a ruháidat?

Te mennyit teszel a fenntartható divatért?

További cikkek amik még érdekelhetnek