Az elfogadás útján – ezért imádom a jógát

Miért van az, hogy aki aktívan jógázik az kiegyensúlyozottabb, elfogadóbb és néha mindenre a jógát írja fel gyógyírnak? Két tábor létezik; akiknek túl spirituális a jóga, valami elvont dolgot gondolnak róla és vannak azok, akik az egyensúlyt és a békét látják benne. Főszerkesztőnk, Kíra megpróbálta összeszedni a gondolatait, hogy miért is lehet ez a jelenség és neki hogyan tudott egy nehéz időszak után segíteni ez az életstílus. 

Önmagunk megismerése

Még a bekezdés címe is spirituális, ezt én is érzem. Mégis van benne valami igazság, de ahogy minden történetet, ezt is kezdjük a legelejéről. Az én kapcsolatom a jógával egész messzire nyúlik vissza, hiszen Jutka néni hetente jött az óvodába és átmozgatott minket, mindenféle vicces pozíciókban. Ezeknek természetesen állat nevük volt, ekkor még nem sejtettem, hogy ez nem azért van mert kicsik vagyunk és gyerekek. Majd jött egy nagy kihagyás és legközelebb a gimnázium közepén próbálkoztam meg újra a jógával. Viszont az aktív, fantasztikus jóga emlékekből egy nyugdíjasoknak szánt, relaxációs óra lett, ami még egy jó pár évre eltántorított az egész sportágtól. Igen, akkor még sportként tekintettem rá. 

junseong-lee-G9H5edUL0T8-unsplash
kaylee-garrett-GaprWyIw66o-unsplash

Majd jött az egyetem és felgyorsult minden. Ekkor már aktívan sportoltam és egyre jobban vonzott a jóga gondolata. Az első év után kiutaztam Amerikába és egy egész nyarat töltöttem egy gyerektáborban. A gyerkőcöket minden reggel 7 óra 20kor kellett kelteni. Minden második-harmadik reggelünk szabad volt, így bármikor kelhettünk, csak az ébresztésnél kellett jelen lenni. A tábor elején elkezdtem futni, hiszen egy tó mellett éltünk és mesébe illő volt a táj. Az egyik reggel viszont meggondoltam magamat és csatlakoztam a 6 órai jógához, amit Klara tartott. Itt valami elkezdődött. Megtapasztaltam azt, hogy a testi és lelki fájdalmaimat, terheimet eltudom engedni, ha napi szinten jógázok és a légzésem segítségével tudom irányítani az érzéseimet. 

3 hónap után hazajöttem és megint “nem volt időm” jógázni. Szerencsére jött a Covid és újra megtanultam lelassulni. YouTube videók segítségével elkezdtem megismerkedni az ászanákkal és még fejen állni is megtanultam. Szépen lassan, de az életem részévé kezdett válni ez az új “sportág”.

Bátorítás azoknak, akik félnek elkezdeni a jógát

  1. Kezd ott, ahol komfortosan érzed magadat. Ha ez egyedül a nappali közepén, akkor ott! 
  2. Nem kell hajlékonynak lenned. Ez majd idővel fog kialakulni, és nem csak testben, de elmédben is rugalmasabb leszel. 
  3. Nem kell fittnek lenned ahhoz, hogy végig tudj csinálni egy órát. Az oktatód, úgy is elfogja mondani a pihenő pózokat, ha elfáradnál. De te csak a légzésedre és a testedre figyelj!

“A jóga célja az egymásnak ellentmondó érzések lecsendesítése.”

Diploma megszerzése, költözködés, több munkahely egyszerre. Újra nem találtam a helyemet, így beiratkoztam egy helyi jógastúdióba, ahol elkezdtem az igazi utamat a jógával. Légzőgyakorlatok, ászanák, légzéskoordináció, egyensúly, türelem. Így követték egymást a dolgok. Majd jött egy törés az életemben, és valahogy a jóga lett az, ami a talajon tartott és védőburokként nőtt körém. Amikor jógázok, akkor én irányítok mindent. Olyankor nincs múlt vagy jövő, csak az itt és a most van. Nem számít, hogy mi történt veled vagy min aggódsz. Ezeket a terembe belépve magad mögött hagyod. 

Félelem az ismeretlentől

Ha valakit megpróbálok rávenni, hogy jöjjön el velem jógázni, akkor ellenállásba és félelembe ütközök. Valamiért félünk attól, hogy mit fognak rólunk gondolni, ha nem tudunk egy adott ászanát megcsinálni, vagy nem is tudjuk, hogy mi az, hogy ászana. Viszont higgyétek el, hogy akik jógázni járnak, azok pont nem azzal fognak foglalkozni, hogy te most mennyire vagy “béna”. Befelé figyelünk és szinte kizárjuk a külvilágot. A légzésünkön van a figyelmünk és a jóga oktató hangján. 

oksana-taran-xB4ExGcUai0-unsplash
dane-wetton-AkSJQnem75Y-unsplash

5:45 

És elérkeztünk a jelenbe. A jelenlegi oktatómat Évinek hívják. Akkor kerültem hozzá, amikor a legsebezhetőbb voltam, ezt ő is tudta, mégis olyan biztonságos környezetet teremtett számomra, amiben elkezdtem gyógyulni és erősödni. Tudta, hogy mikor volt éppen szükségem egy plusz nyújtásra, egy mély lélegzetvételre vagy egy rásegített csavarodásra.  

5:45. Ez a napindító Ashtanga Vinyasa jóga kezdete. Ekkor ismered meg magad igazán, amikor 4:50-kor csörög a telefon. A nap még fel sem kelt, de te már a jóga nadrágodba próbáld belepasszírozni magadat. Még ilyenkor nyáron is csíp egy picit a levegő, ahogy a bicikliden tekersz a parkba. Majd ott vagy a szabadban, körülötted támogató nőkkel és te ott állsz a mezítelen talpaddal a jógaszőnyeged elején, majd elkezded a napüdvözleteket. 

Elkezded értékelni az élet apró dolgait. Megtanulod azonosítani az érzelmeidet, ezáltal kontrolálni is tudod majd őket. A tested és az elméd elkezdni meghálálni mindazt, amit értük teszel. Én csak annyit tudok mondani, hogy csak egyetlen egy jógaórára menj el, próbáld ki és utána döntsd el, hogy ez neked való-e. Mondjuk én már tudom, hogy tetszeni fog! 

UPTOSTYLE 6
Montessori könyvek gyerekeknek

Ahány ház, annyi szokás – ez így igaz a gyereknevelésre is. Maria Montessori gyerekszeretetéből adódóan elhivatott pedagógus és pszichológus lett, hogy a szegényebb sorsúakon segíthessen. Innen jön a Montessori szemléletmód, ami egy gyerek életében több területen is bevezethető.

Tovább olvasom »
UPTOSTYLE 7
Pécsi látványosságok egy helyen

Dzsámi, Széchenyi tér, TV-torony – nagyjából így lehetne összefoglalni Pécs nevezetességeit. Mi azonban olyan helyekre is eljuttatunk, ahol a rejtett kincseket is felfedezheted a monumentális épületek között: íme a legszebb pécsi látványosságok!

Tovább olvasom »