Hogyan tanulj a divatról, otthon?

Az elmúlt időszakban a divat megváltoztatta ritmusát és kissé lelassulni látszott. De ez nem azt jelenti, hogy neked is a tempójához kell igazodnod. Ellenkezőleg! Elérkezett az idő arra, hogy behozd a hátrányod és tanulj a divatról.

A divat mint művészet és mint ipar is annyira izgalmas, hogy mindig tartogat valamit a számunkra, amit azelőtt még nem láttunk, amiről még nem hallottunk. Bőven találhatsz módot arra, hogy átélj különböző történelmi korokat és divateseményeket. Mi több, mindennek részese lehetsz a saját szobádból is. Más szóval, nem kell azzal töltsd az időd, hogy összerakj olyan szetteket, amelyekkel elnyerheted mások elismerését, a kedvenc pizsamád megteszi.

1. Szervezz egy divattervező versenyekből álló sorozatnéző maratont

Van úgy, hogy annyira kimerültnek érzed magad, hogy nincs semmihez sem kedved sorozatozáson kívül. Tudnod kell, hogy nem vagy egyedül, néha nekünk is szükségünk van olyan kikapcsolódásra, amikor nem kell agyalnunk semmin. Éppen ezért, a listát egy olyan tanulási módszerrel szerettük volna kezdeni, ami kikapcsolja elfoglalt gondolataid. Mi lehet relaxálóbb és chicesebb egy divat valóságshownál?

Project Runway mindenki visszatérő kedvence. A megjelent évadok száma, ami már meghaladta a 15-öt is, arra utal, hogy mekkora népszerűségnek örvend, és még mindig tud az első évadtól követőknek újdonsággal szolgálni. Ha pedig már láttad az utolsó évadot és szeretnél kicsit nosztalgiázni, akkor mindig visszanézheted a régebbi részeket.

Viszont ha valami frissre vágysz, akkor a következő két divattervező versenyt vedd fel a maratonod sorozatai közé: Next in Fashion és Making the Cut. Már ismerhetjük Heidi Klum-ot és Tim Gunn-t a Project Runway-ből. Ám a Making the Cut-ban a divat kereskedelmi része is szerepet kap. A versenyzők bemutathatják tehetségüket Párizs, Tokió és New York kifutóin, és a legjobb ready-to-wear darabok elérhetővé válnak az Amazon oldalán. Légy résen, mert lehet ott jön a következő iparvezető divatmárka!

Next in Fashion inkább a Project Runway-hez hasonlít, de 18 tervezővel indítja el a versenyt. A versenyzők nagy száma miatt csapatokban kell bizonyítaniuk az évad első felében. Emellet, Alexa Chung és Tan France a műsorvezető pár, akire eddig nem tudtuk, hogy szükségünk volt.

2. Állíts össze egy divatfilmes bakancslistát

Sorozatok után a filmek a második dolog, amivel a legszívesebben lazítunk. Hogy a tanulás minél produktívabb legyen, rögtön össze is állítottunk egy divatfilmekből álló bakancslistát. A filmeket két különböző kategóriára osztottuk: divat drámák és divat dokumentumfilmek.

Tisztában vagyunk vele, hogy sok ember óckodik a dokumentumfilmektől, de ezeknek a divat történeteknek a hallatán és ezeknek a ruháknak a láttán garantáltan libabőrös leszel. Sokat tanulhatsz a sikertörténetekből (Manolo: The Boy Who Made Shoes for Lizards) és a kevésbé sikeres történetekből (House of Z, Halston). Ha élőben nem is, de a képernyőn keresztül sikerül betekintést nyerned a Vogue irodáiba (The September Issue, In Vogue: The Editor’s Eye). Ezek a filmek kitűnő kezdés egy kis motiváció és inspiráció gyűjtéshez a tanuláshoz.

Annak ellenére, hogy rendelkezésünkre áll egy teljes archívum Yves Saint Laurent és Chanel filmekkel, nem szerettük volna a divat drámákat ezekre korlátozni. Az az ötletünk támadt, hogy adjunk hozzá filmeket, amelyek jelmezei lenyűgözőek. Például, Audrey Hepburn Givenchy-t viselt a Mókás arc és Sabrina című filmekben, A nagy Gatsby ruháit Miuccia Prada tervezte, és a Marie Antoinette filmben látható cipők Manolo Blahnik zseniségét dícsérik. És a lista még folytatódhatna. A tanácsunk, hogy böngéssz híres jelmeztervezők után, mint például Edith Head, vagy egészítsd ki a filmes bakancslistád olyan filmekkel, amelyek nyertek Oscar díjat a legjobb jelmeztervezésért. Kutass egy kicsit és meglepő dolgokra bukkanhatsz.

Ha többet szeretnél olvasni a September issue-ról vagy egyéb divatfilmekről, látogass el cikkünkhöz, amelyben részletesebben mutatunk be olyan filmeket, amelyeket kár lenne kihagyni.

3. Válj divat könyvmollyá

Ha hagyományos olvasó vagy, akkor kapd elő az olvasónaplód. A divatkönyvek kategóriája szereteágazó és akárcsak a történelemé, lehet fikció vagy valóság. Sőt, megkísérljük kijelenteni, hogy létezik egy kimeríthetetlen Coco Chanel alkategória is. Ebből az alkategóriából az Egy ágyban az ellenséggel – Coco Chanel titkos háborúja című könyvet ajánljuk. A regény egy kevésbé ismert megközelítése a Chanel életrajznak. Ha pedig nem szeretnél önéletrajzi ihletésű könyvet a kezedbe venni egy fárasztó nap után és egy elalvás előtti könnyed olvasmányra vágysz, akkor sohasem fogyhatsz ki a fikciós könyvekből. Ebből a kategóriából mi két könyvet emelnénk ki: Egy boltkóros naplója és Az ördög Pradát visel. Igen, lehet elsőre meglepetésként ér, de először volt a könyv és csak utána a film.

Kipróbálnál más műfajokat is, hogy rágyere melyik való igazán neked? Egy régebbi cikkünkben összeállítottunk egy listát olyan divatkönyvekkel, amelyek nem hiányozhatnak a könyvespolcodról. Ezek között találsz majd regényt, interaktív rejtvénykönyvet és egy mini coffee table book-ot is.

4. Öltözz lazán a divat tanfolyamra

Végezetül pedig, használd ki jól ezt az online tanulási korszakot, amelyben élünk. Mi meg is fogadtuk a saját tanácsunk, feltűrtük az ingujjunk és kipróbáltunk két különböző divat tanfolyamot.

Az első tanfolyam neve Decoding Gucci’s Merchandising Success, a BoF-től (Business of Fashion). Számos egyéb kurzust kínálnak az ipar magas szintű szakértőitől és kereskedelmi megközelítésből. Véleményünk szerint, nemcsak a kezdők tudnak belőle sokat tanulni, hanem azok a divat kedvelők is, akik már rendelkeznek alapismeretekkel.

A második tanfolyam a Coursera-n elérhető és címe Fashion as Design. A MoMA architektúra és design osztályán dolgozó kurátorok és asszisztensek segítségével valósult meg. Az első tanfolyammal ellentétben, a divatipar kereskedelmi része mellett olyan dolgokkal is foglalkozik mint a divattörténet, -irányzatok és fenttarthatóság. A MoMA egy átfogó kurzus anyagot állított össze mindazoknak, akik a ruhadarabokon túl létező iparágat akarják megismerni.

Nem kell a tanulás és jegyzetelés miatt stresszelj. Annak ellenére, hogy az órák képesek elhalmozni új információkkal, a felmérések nagyrészt kvízekből állnak, amelyeken könnyű jól teljesíteni. Ezenfelül, lehetőséged van rá, hogy egy oklevelet is szerezz, amelyet hozzáadhatsz a LinkedIn profilodhoz vagy a CV-dhez. Ki sem kell öltöznöd, csak a legkényelmesebb ruháid előkapnod a szekrényből!