BCEFW – Nemzetközi kedvenceink az idei divathétről

Előző cikkünkben kedvenc hazai divattervezőinkről  olvashattál, ezúttal pedig bemutatjuk neked az idei év legjobb külföldi tervezőit, akik jelen voltak a Budapest Central European Fashion Week-en. Az online térben megvalósuló divathéten több közép-európai tervező is megmutathatta a AW 21/22-es kollekcióját, emellett az SS21-et is.

CHRISTINA SEEWALD

Az osztrák származású Christina Seewald két éve jelent meg a londoni divathéten. A kötött ruhákról hamar elhíresült márka számára fontos a fenntarthatóság és a minőség. Minden egyes darabbal ötvözi a hagyományos kötési technikákat a modernnel. A tervezőnő újragondolta a megszokott kötött szövésű ruhákat és kollekcióján keresztül radikálisan reflektál jelenlegi témákra és problémákra. Legyen az ‘body posititvity’, a nők alulreprezentáltsága mind szociológiai, mind politikai szempontból vagy a nemek közti egyenlőség. 

A SS21 kollekció bemutatása során is különböző testalkatú modelleken kerültek bemutatásra  az idei év darabjai. Jellemző rájuk a testiség, érzékiesség és a nőiesség. A finom, kötött darabok a testhez simulva emelik ki a tökéletlenségeket, amik ezáltal válnak tökéletessé. Azzal, hogy Christina Seewald nem a megszokott modelleket alkalmazza, kitör az eddig megszabott keretek közül és a már évek óta zajló ‘body-positivity movement’ részesévé válik. Reméljünk, hogy Christina Seewald márkája a jövőben még több tervezőt és brandet fog a hasonló értékeket valló fenntartható szemlélet elsajátítására és tudatosságára buzdítani, ezzel is egy jobb jövőt megalkotni.  

UPTOSTYLE 1
UPTOSTYLE 2
UPTOSTYLE 3
divat

CHERESHNIVSKA 

 A 2015-ben alapított ukrán márka megálmodója és tervezője egyben nem más, mint a fehéroroszországi Anastasiya Rozova. Mi, az Uptostyle csapata teljes mértékben kiállunk a fenntartható divat mellett és ha díjakat lehetne osztani, akkor a CHERESHNIVSKA márka mindet elvinné. Ez a második fenntartható kollekciója a márkának. A legtöbb anyag másodkézből, régi anyagokból és raktáron maradt darabokból származik. Minden egyes darab megrendelésre készül, egyetlen egy varró által. 

Az AW21/22-es kollekciót Paull Neagu román származású performatív- és képzőművész inspirálta, aki úgy hitte, hogy a művészet nemcsak a tekinteté, hanem a tapintásé is. “A megkonstruált kötöttszövésű pulóverek, a négyzetalakú vágások és minták által válik az egész kollekció geometrikussá és tapinthatóvá” – állítja az egyedi mintákat megalkotó Anastasiya. A mostani kollekció férfi és női ruhadarabokat is felsorakoztatott a kifutón. Az aszimmetria  jellemző az egyes darabokra, mégis harmonikusan illenek egymáshoz a kollekció különböző alkotásai, ezzel is egy izgalmas és különleges kompozíciót hoz létre. 

UPTOSTYLE 4
bcefw divat
UPTOSTYLE 5
UPTOSTYLE 6

VOROZHBYT&ZEMSKOVA

Az ukrán márka mögött egy kreatív páros áll, Tetyana Zemskova és Olena Vorozhbyt. A több mint két évtizede működő márka nemcsak kiemelkedik saját hazájában, de hatalmas sikernek és tiszteletnek örvend más európai országokban is. A V&Z már 1997 óta mutat be ‘ready-to-wear’ kollekciót a nemzetközi divatheteken, emelett zsűriként is tevékenykednek a márka mögött álló tervező hölgyek. A márka stílusa kétségkívül könnyen felismerhető, hiszen az egész arculat a kontrasztra épül. 

Ez a most bemutatott AW21/21-es kollekciójukban is fellelhető, mint az élénk citromsárga mellénykabát párosítása egy letisztult bőrhatású fekete szoknyával. De nemcsak a kontraszttal játszanak, hanem a tónusokkal is, mint az egyik hosszú szabású ruhájukon is látható. A tiszta fehér keveredik a törtfehérrel vagy már szinte világos bézzsel, e kettő játéka egy időtlen stílussal keveredik. Az ukrán duó viszont nem fél rizikósabbnak vélt, kortárs stílusokat is vegyíteni egymással, a végeredmény mégis egy letisztult, kifinomult stílus.

UPTOSTYLE 7
divat
UPTOSTYLE 8

JENNIFER MILLEDER

A szintén osztrák származásű tervezőnő, Jennifer Milleder grafikusként és stylistként is dolgozik. Nemcsak ‘ready-to-wear’ kollekciókat készít, hanem 2019 óta haute couture darabokat is. A lézervágott anyagokra maga tervezi egyedileg a mintákat, pont, mint a hazai szférában kiemelkedő TOMCSANYI. A márka jellegzetessége a hordhatóság keveredése a művészettel. Ezenfelül, mindig egy adott történetet mesélnek el a kollekció egyes darabjai. A drámai sziluettek, a részletgazdak hatalmas elemek mind-mind egy elegáns, kifinomult, de mégis játékos élmény részesei lesznek. 

A kifutón bemutatott AW21/22 kollekciója megtestesíti a szürreális valóságot. A híres, festett orosz fajáték, a matrjoska baba inspirálta a kollekciót egy virágos közegbe helyezve. Az egyedi kollekció felhívja a figyelmet a fenntarthatóságra és a fennálló környezeti problémákra. A FLORA MAGNIFICA névre keresztelt kollekció mintái a szépséget és a természtetet vegyítik egymással. A tervezőnő maga festette be a ruhaanyagokat különböző növényekkel és virágokkal.

bcefw divat

PETRA KOVACS

Igaz, a magyar felmenőkkel rendelkező Kovács Petrát nem lenne illő a külföldi szekcióban felsorakoztatni, de az idei divathéten a Slovak Fashion Council mutatta be a tervezőnő legújabb kollekcióját. A Pozsonyban tevékenykedő Petra Kovacs SS20 kollekcióját a vízalatti világ ihlette meg, ezért is kapta a ‘Lobster Party’ nevet. Természetesen itt is egy elég fontos környezeti problémára hívja fel a figyelmet, amellyel a tengerpartok tisztaságát és a korallzátonyok érintetlenségét hiányolja. 

Ezek az üzenetek nemcsak burkoltan vannak jelen a kollekcióban, hanem egyes darabokon felirat formájában is megmutatkoznak. A “Be Moral and save the Coral” felirat egy téglatest alakú táskán csillan fel, míg a “Shell We?” egy romantikus narancssárga szettnél köszön vissza. Maga a kollekció egyedi módon lett bemutatva, hiszen egy divatkisfilmen keresztül ismerhetjük meg a tökéletesnek vélt világunk hibáit, amit oly sokszor nem vagyunk hajlandóak figyelembe venni. Az ironikusan túlzó narrációval és a régi időket idéző képi világgal ismerteti Petra Kovacs, hogy mit szabad és mit nem egy modern nőnek, ezzel is felhívva a figyelmet a női jogokért való küzdelemre és a nemek közti egyenlőségre. A kisfilmet itt nézheted meg: Lobster Party

Igaz, idén teljesen az online térben valósult meg a BCEFW AW21/22 & SS21 bemutatója, de így biztos, hogy senki se marad le az eseményekről, a Budapesti divathét oldalán pedig visszanézhetőek a bemutatók. Ahogy az egész életünk átértékelődött, úgy az ipar egyes szegmensei is. Szerinted innentől kezdve hogyan fog kinézni egy divathét? Ugyanúgy visszatérünk a megszokotthoz és végig a telefonunk mögül fogjuk figyelni az eseményeket?