Designers’ Nest – Magyar Tervezők a koppenhágai Divathéten

Designers’ Nest – Magyar Tervezők a koppenhágai Divathéten
2018-02-26 biberczanett

Koppenhágai csapatunk ellátogatott a koppenhágai divathétre, ahol meglepetésünkre több magyarral is összetalálkoztak! Úgy gondoltuk megmutatjuk nektek, kik azok a tehetséges fiatalok, akik a dániai vizeken képviselték kis hazánkat!

A Designers’ Nest egy nemzetközi díjátadó rendezvény, mely rendszeresen a Koppenhágai divathét keretein belül kerül megrendezésre évente kétszer. A díjátadót először 2005-ben rendezték meg azzal a céllal, hogy elősegítsék a fiatal és tehetséges divattervezők jövőbeli munkásságát. A show-ra a Skandináv régió 10 legnevesebb design iskoláiból érkeznek versenyzők. Minden iskolából 3-3, akiket az adott iskola tanárai választanak ki diplomamunkájuk alapján.

Mindhárman valamilyen módon belecsempésztétek a környezettudatosságot és a fenttartható divatot a ruháitokba. Meséljetek egy kicsit bővebben a kollekciótokról!

Anna: Három fő koncepciója volt a diploma kollekciómnak, az első, hogy olyan módszerrel készítsem el a ruhákat, ami nem hagy anyag hulladékot maga után. A második, hogy a ruhák könnyen újra hasznosíthatóak legyenek. A harmadik, hogy pozitív érzelmeket és kíváncsiságot váltsanak ki az emberekből, és ezzel azt érjem el, hogy tovább hordjuk őket. A Zero Wast szabásminta módszernél arra voltam kíváncsi, hogy pontosan mi a különbség e között és a hagyományos szabásminta módszer között. Ez volt a diploma munkám legnagyobb része. Ezt az a pazarlás inspirálta, amit a saját szememmel láttam nap mint nap a divatcégeknél. Úgy éreztem ez túl sok, ahhoz, hogy ne legyen változás és hogy ezt ne lehessen máshogy csinálni.

Brigitta: Az elsődleges célom az volt, hogy mindennapi ruhadarabokat tegyek különlegesebbé és exkluzívabbá az anyaghasználat és a kézzel készült részletek révén, ezáltal arra ösztönözve viselőiket, hogy hosszú távon hordják és törődjenek velük. Habár 93-ban születtem, ma visszatekintve a 90-es évek divatja a legvonzóbb számomra, így, ennek az időszaknak a street style-ja és éjszakai élete szolgált fő inspirációként. A kor sportos és maszkulin szabásvonalait kombináltam olyan tipikusan feminin jegyekkel, mint a gyöngyök, a pasztell színek és az átlátszó anyagok, mivel fontosnak találom a nemek közötti éles vonal elmosását.

Luca: Ez egy fenntartható-sustainable projekt, mert a kollekcióm minden darabja textilhulladékból készült. Kerestem annak útjait, hogy a különböző kidobott textileket hogyan lehet újra feldolgozni, tulajdonképpen új anyagminőséget adni nekik. Ez a kollekció egyben egy új nagyvárosi életformát, új értékrendet és közösséget is jelent. Azt gondolom, hogy ma az egyetlen kiút ez lehet, hogy újra megtaláljuk az életnek ezt a bölcsességét: nem szemetet kell termelni egyre nagyobb mennyiségben, hanem inkább mindent felhasználni. Mindennek, s így saját magunknak is, értéket adunk.

Mi a kollekciód üzenete, mi az amit közvetíteni szeretnél a ruháiddal?

Anna: Egyértelműen az, hogy ne pazaroljunk. Ezt rá is írtam többször az egyik kiegészítőmre: Don’t Waste. Ez több dologban is megnyilvánulhat, például, úgy készítem a ruhákat, hogy nem hagyok anyag hulladékot hátra. Vagy, hogy a ruhák úgy készülnek, hogy könnyen újra hasznosíthatóak legyenek. Remélhetőleg ez fejlődni fog, és úgy, ahogy vannak konténerek a műanyag újrahasznosítására, úgy lesznek konténerek a ruhák számára is, ami mindannyiunk életét megkönnyítené.

Brigitta: A kollekcióm koncepciója a „slow fashion” irányelvein alapul, ahol a kézzel készült, befejezetlen részletek inkább hozzáadnak a vizuális élményhez és a ruhák értékéhez, mintsem elvennének belőlük. Ezt egyfajta kommentként szántam a mai felgyorsult vásárlási szokásainkra, , ahol állandóan a hibátlanságra törekszünk, mely nagyban hozzájárult az úgynevezett „throwaway culture” kialakulásához. Ahol minden könnyen és gyorsan elérhető, megfizethető és tökéletes, ott hamarabb és gyorsabban válunk meg ruháinktól annak érdekében, hogy újakat szerezzünk be. Sokszor, azok származási helyét és készítéseinek körülményeit figyelmen kívül hagyva, ezzel hozzájárulva a divatipar rendkívüli környezetszennyezéséhez.

Luca: Közvetlen inspirációm egy három hónapos utazás és személyes tapasztalás volt Ausztráliában egy gyakornoki állás keretében, valamint kifejezetten az őslakos kultúra, ami a Föld legősibb bennszülött társadalmaként nyomokban még ma is fellelhető. Utazva, kultúrájukról tanulva közvetlenül megtapasztaltam, mit jelent a természettel való elválaszthatatlan együttlét. A kollekció az URBAN TRIBE nevet viseli, egyfajta forradalom és ünneplés egyben. Az elfelejtett értékek forradalma modern társadalmunkban, és küzdelem a mai fast fashion, a tömegtermelés, a túlgyártás ellen. Az emberi szellem és energia ünnepe az urbanizált világban, ahol a lélek szabadulni akar. Ez az ébredés ünnepe.

 

Milyen lehetőségei vannak egy magyar tervezőnek Koppenhágában?

Anna: Úgy veszem észre, hogy Dánia nagyon támogató a fiatal tervezőkkel és úgy általában mindenkivel. Például a Designer Nest show-ra minden iskolából három ember juthat be. Az én iskolámból, ebből kettő magyar volt, a harmadik pedig svéd. Mivel még most végeztem, nem tudom pontosan, hogyan mennek a dolgok, de az állam támogatja a végzős diákokat egy bizonyos összeggel. amíg munkát keresnek, a szakszervezetek pedig olyan embereket biztosítanak, akik értenek a szakterületemhez és segítenek munkát keresni. Illetve a két hónap gyakornokságot is fizetik.

Brigitta: Designerként érvényesülni sehol sem könnyű, bár szerintem több lehetőség adódik Dániában jelenleg mint Magyarországon. A skandináv design mindig is meghatározó volt, így nagyobb az ipar, a nagy nevek mellett több kisebb márka is jelen van az országban, mely akár nemzetközi szinten is versenyképes tud maradni. A kisebb cégeknek a divatkultúra is kedvez, mivel az emberek tudatosan keresik a fenntartható, helyi márkákat. Magyarként, egy másik kultúrából érkezve ebben a környezetben újszerű megoldásokkal lehet előállni.

Luca: Mivel most diplomáztam, még keresem a lehetőségeimet. Minden esetre sok kisebb cég lehet Koppenhágában, akik érdekesek lehetnek és a fenntarthatóság valamilyen útját követik. Dánia egy kis ország és azon belül  Koppenhága egy még kisebb város, de mindenképp a design meghatározó international központja, nyitottak az új ötletek és az új tervezők felé.

Szerinted mi az az 5 stílus tipp, amit a magyaroknak tanulniuk kellene a dánoktól?

Anna:

  1. Harmonikus öltözködés: a „kevesebb több” elvét követve sokkal könnyebb stílusosan öltözködni.
  2.      Költsünk a minőségre!
  3.      Kényelem. A dánoknak ebben is van egy harmóniájuk, amit nagyon jól megőriznek. Pl. nem az egész outfit sportos, hanem a sportos darabokat keverik más stílusú ruhákkal.
  4.      Szabott darabok. Egyszerűen csak elegáns, klasszikus és jó ránézni.
  5.      Bár nem éppen egy divat tipp, inkább szépség: a természetesség az arcon és a hajon. Nem igazán sminkelnek, vagy alig és a hajukat sem festik. Szerintem ez nagyon jó, mivel sokkal jobb a bőrünknek, hajunknak.

Brigitta: 

  1.      Mennyiség helyett a minőségre fókuszálni vásárláskor, inkább kevesebbet venni de azt jól átgondolva.
  2.      Használt, vintage elemeket beiktatni az outfitekbe ezáltal keverve különböző korokat és stílusokat.
  3.      Sneakers; bárhol, bármikor, bármivel.
  4.      Nyitni a másik nem ruhatára felé, ezáltal összemosni a ruhákban is megmutatkozó nemek közötti különbséget.
  5.      Összességében, lazábban venni a szabályokat és kicsit többet szórakozni!

+1: a dánok viszont azt tanulhatnánk tőlünk, hogy a fekete színen kívül más is létezik J

Luca:

 Egyszerűség, praktikusság, minőség, fenntarthatóság, fekete!

Tervezed, hogy a kollekciód/márkád Magyarországon is forgalmazd?

Anna: Abban biztos vagyok, hogyha eljutok arra a szintre, hogy már nem tudom egyedül elkészíteni a ruháimat, akkor Magyarországon fogom elkészíttetni őket. Amikor otthon voltam gyakorlaton, láttam, hogy vannak tehetséges emberek, akikkel szívesen dolgoznék együtt. Bár szeptikusabb vagyok a magyar piaccal, mivel úgy érzem kevesebb pénzt szánnak otthon a divatra, és a magyar cégek is inkább külföldre próbálnak terjeszkedni.

Brigitta: Abszolút! Habár nagy kihívás, hatalmas megtiszteltetés lenne a jövőben, ha otthon ismernék és hordanák a ruháim!

Luca: Ez egyelőre egy diplomamunka, márkához ebben az innovatív fenntartható irányba még hosszú út vezet. Mester szakon tervezem folytatni, ahol lehetőség van a koncepció további fejlesztésére.

Ha tetszett az interjú és szeretnél még többet megtudni a koppenhágai divathétről, olvasd el angol nyelvű cikkünket az uptostyle.co oldalán!

További cikkek amik még érdekelhetnek

jún16
Otthon magasfokon – Az alapdarabokon is túl
Otthon magasfokon – Az alapdarabokon is túl
By

Akad néhány bútor, amelyek nélkül nehéz elképzelni egy modern lakást, azonban mi a helyzet, ha ennél többet szeretnél? Három olyan otthoni kiegészítőt mutatunk a PointOne kínálatából, amivel ezt megteheted és könnyen álomotthont varázsolhatsz a lakásodból.

jún13
A divat körforgása – sportruhák az ezredfordulóról
A divat körforgása – sportruhák az ezredfordulóról
By

A sok éven tartó divat-körforgás eredményeként újra megjelentek a hétköznapi szettekben az ezredfordulót idéző, sportolásra használt ruhák és kiegészítők. Az alábbiakban szeretnénk bemutatni pár olyan darabot, melyek tagadhatatlanul a sportpályáról érkeztek és a millennial filmek hangulatát idézik, de kényelmükkel és praktikus viselhetőségük miatt szinte bárhol, bármikor, bármivel megállják a helyüket.

jún07
Design, kávé, Budapest
Design, kávé, Budapest

Egy nyári kiülős beszélgetés, egy magányosan, olvasással töltött délután, vagy akár egy hosszú, vizsgákra készülős, tanulós nap – mindent szebbé lehet varázsolni egy csésze finom kávéval! Még hangulatosabbá teheted a kávézás élményét, ha egy ízlésesen kialakított, letisztult környezetben fogyasztod el a kedvenc lattédat vagy limonádéd. Összegyűjtöttük a kedvenc budapesti kávézóinkat, ahol a design épp olyan fontos, mint a jó minőségű, finom kávé.

jún01
Profi, elérhető, és egy kicsit furcsa: ez a The Ordinary márka
Profi, elérhető, és egy kicsit furcsa: ez a The Ordinary márka

Alábbi cikkünkben bemutatjuk neked a The Ordinary márka világát, a körülötte kialakult különös “botrányt”, illetve saját tapasztalatainkat a termékeikkel kapcsolatosan. Annyit elárulunk: minden furcsaságával együtt imádjuk a márkát!