Ki dönt az Év színéről?

Az Év Színének megválasztását minden évben nagy várakozás és sok találgatás veszi körül. Nem csoda, hiszen nagyban befolyásolja majd az aktuális trendeket a divatipartól kezdve a grafikusokon át, mindenki inspirálódik belőle. Most utána jártunk, hogy zajlik a döntési folyamat!

A Pantone egy New Jerseyben található cég, melyet  legtöbben a Színegyeztető Rendszerükről (PMS) ismernek. Ez egy szabadalmaztatott színtér, melyet a legtöbb iparág használ,de főleg nyomtatásban alkalmazzák. A PMS létrejöttének elsődleges célja az volt, hogy a tervezők be tudják tartani a színhűséget, amikor az adott szín termelési fázisba kerül, függetlenül attól, milyen berendezést használtak a szín előállítására. Ez a rendszer széles körben elterjedt a grafikus tervezők, a reprodukálók és a nyomdák között.
 

A divatot hűen követők azonban egészen más miatt figyeltek fel a Pantone-ra, ez pedig Év Színe választás. Idén, 2018-ban az „Ultra Violet” lett kikiáltva a fő árnyalatnak, amiért kevés minimalista mutatott kitörő lelkesedést. Viszont ez nem nem egy kötelező viselet, vagy trend, csupán egy opció és inspiráció a tervezőknek. A vállalat 2000 óta nevezi meg az év színét. Ehhez évente kétszer, titkos találkozókat szerveznek Európában a szín standardizáló szakma különféle nemzeteinek képviselőivel. A szín kiválasztását két prezentációkkal és vitatkozással teli nap előzi meg. 

A döntésben közrejátszik a korszellem is, azaz az aktuális trendek, irányzatok inspirálják. 2011-ben a Lonc virág volt az év színe és azt mondták „Stresszes időben, kell valami, ami felemeli a lelkünket. A Lonc elbűvölő, serkentő színe, ami adrenalint ad.”

A találkozó eredményét a Pantone Viewben teszik közzé, amely így megvásárolhatóvá válik a lakberendezők, virágkötők és többi vásárló orientált vállalat számára. Ennek az ára 750 dollár, így sejthetjük, hogy a divatosan hangzó nagy cím mögött nem csak jótékonykodás rejlik, hanem kőkemény üzlet is.

Ti mit gondoltok az Év Színéről: Hasznos és inspiráló, vagy csak a képzelőerőt korlátozza?