Dánia a formatervezés világtérképén

Dánia a formatervezés világtérképén
2015-11-01 Flóra Debreczeni
In DESIGN

“Egyszerű, de nem átlagos; más, de nem furcsa – ez tesz egy terméket hosszú életűvé!”

– Rolf Hay

 

Dánia a formatervezés világtérképén

A dán HAY lakberendezési márkát Mette és Rolf Hay alapította 2002-ben, és még ebben az évben bemutatták első bútor kollekciójukat a kölni IMM Nemzetközi Bútorvásáron. Ez volt a kezdetet jelölő kilométerkő az internacionális terjeszkedést célul kitűző márkának, amely azóta teljes mértékben megvalósulni látszik.

Mette és Rolf két évvel a cég alapítása előtt ismerték meg egymást, és mindketten egy olyan dán cégnél dolgoztak, amely Giulio Cappellinit képviselte. A pár egyhangú rajongással tekintett az olasz művész munkásságára és egyetértettek abban, hogy Cappellini bútorait nagyon sokan „megértették” és szerették, de a legtöbben nem engedhették meg maguknak, hogy megvegyék ezeket a termékeket. Így alakult ki bennük az egységes irányvonal, amerre el akarták vinni a céget: magas minőségű termékeket gyártani megfizethető kontextusban. Azóta is ezt vallják, és úgy gondolják, hogy nagyrészt sikerül is megfelelni a saját maguk által felállított elvárásoknak.

Dánia a formatervezés világtérképén
Dánia a formatervezés világtérképén
Dánia a formatervezés világtérképén

Legerősebb inspirációjuk az 50-es és 60-as évek minőségi bútorai, mikor a hangsúly még a tartós anyagokon és az évekig folyó tervezésen volt. Úgy vélik, hogy ebben az iparágban ez a legfontosabb dolog, melyet szem előtt kell tartani. Nem csak az alapanyagokra gondolnak, hiszen egy szék kitarthat évekig is anélkül, hogy eltörne, de az a kulcskérdés, hogy képesek vagyunk-e ugyanilyen hosszú ideig együtt is élni ezzel a székkel.

Éppen ezért, mikor tervezőt szerződtetnek, fontosnak tartják, hogy olyasvalakit fogadjanak be a céges családba, akivel működik a kémia, mert hosszú ideig dolgoznak együtt minden egyes designerrel. Egy projekt van, hogy 2-3 évig is eltart, ezért fontos, hogy a munkatársak értékei megegyezzenek, nagyjából úgy működik ez, mint a párválasztás, hasonlóan bensőséges folyamat.

 

Talán éppen ennek a filozófiának köszönhető, hogy a márka ott tart, ahol. Dániában az egyik legsikeresebb design-cég, teljesen beleépül a dánok mindennapjaiba, szinte nem létezik olyan lakás, ház az országban, ahol ne lenne megtalálható legalább egy dekorációs elem vagy bútor a HAY-től. 

Ma a HAY egy globális vállalat, amely rengeteg embert alkalmaz szerte a világban, és erre büszke is. A legtöbb európai és ázsiai országban jelen vannak kiskereskedelmi egységgel és ún. flagship store-al, ez utóbbiban  nem az eladás az elsődleges cél, hanem a márka image közvetítése és egyfajta élmény nyújtása a vásárlónak. 

2013-ban alapították meg társmárka programjukat, a Wrong For HAY-t, egy elismert tervezővel, Sebastian Wrong-al karöltve. A londoni designer azon kívül, hogy saját munkásságát tökéletesíti, azzal is aktívan foglalkozik, hogy új tehetségeket fedezzen fel és egyengesse karrierjüket.

A HAY lelkét az teremti meg, hogy mindent, amit a vállalat csinál, egy gondolatmenet mozgat: a kortárs design-nak egy jó ötletből kell fakadnia, melyet innovatív technológiával kell megvalósítani, minőségi anyagokat felhasználva, játékos, őszinte és letisztult elemeket kreálva.

Dánia a formatervezés világtérképén
Dánia a formatervezés világtérképén
Dánia a formatervezés világtérképén
Dánia a formatervezés világtérképén

AKTUÁLIS PROJEKTEK:

Nemrégiben dobtak piacra egy nagyszabású kültéri bútor kollekciót, melyet a párizsi testvérpár Ronan és Erwan Bouroullec terveztek. A Palissade-nek (mely franciául palánkot jelent) elnevezett kollekció fém székekből, asztalokból, bárszékekből, padokból és egyéb kültéri bútorokból áll, bemutatójára pedig a párizsi Maison & Object-ben kerül sor. A franciák vonala nem az egyetlen, a HAY sosem pihen, honlapjukon csak úgy sorjáznak a vadonatúj tervezésű design elemek, akár bútorokat, akár kiegészítőket keresel.

 

Emellet fontos projekt még a márka életében a múlt hónapban beélesített Mini Market koncepció, ami azt jelenti, hogy több helyen is megnyílnak ezek a „kis boltok”. Mette Hay érdeme, hogy a dán márka augusztus óta jelen lehet 230 termékkel a New York-ban található MoMA Design Store soho-i üzletében. A Mini Marketek palettája igencsak széles, kaphatók konyhai kiegészítők a poharaktól kezdve tálcákig, fürdőszobába való elemek, mint például törülközők és tükrök, a hálószobába és a nappaliba pedig textilárut, lámpákat és szőnyegeket vásárolhatsz. Hosszú lenne felsorolni az összes terméket, mi mindenesetre imádjuk a lehetőségek gazdag tárházát, leginkább talán az irodai kiegészítőket, noteszeket, tollakat és az olyan ötletes apróságokat, mint például a laptop tisztítására alkalmas kefe.

 

Ismerkedj meg a papir porcelán kollekcióval!

További cikkek amik még érdekelhetnek

feb10
Arkk Copenhagen – Bianicon
Arkk Copenhagen – Bianicon

Arkk Copenhagen – a márka, amit ismerned kell! Hazai márkanagyköveteink mesélnek életükről, stílusukról, kapcsolatukról a cipőkkel. Miért fontos a kényelmes lábbeli? Kinek épp olyan fontos a komfortosság, mint a design? Tudj meg mindent Arkk Copenhagen kampányunkból!

jan04
    Rázódj vissza a munkába! – 5+1 tipp, hogy könnyebben visszarázódj a munka világába!

    Szeptembertől újra visszatérhetünk a munka világába, a rohanós reggelek perceibe és a megannyi tennivaló kavalkádjába. A motivált kezdéshez azonban elengedhetetlen egy jól megtervezett rutin, ami a napjaidat könnyíti és gyorsítja meg. Használd tippjeinket, hogy az iskola és munka szezont produktívan, halogatás nélkül és jókedvűen kezdhesd!

    dec14
    Ünnepi smink inspirációk
    Ünnepi smink inspirációk

    Ünnepi smink inspirációra van szükséged? Lépj ki a komfortzónádból és próbáld ki az idei tél legkülönlegesebb sminktrendjeinek egyikét! Ragyogj az ünnepekkor is!

    dec07
    Stílusos karácsonyi ajándék ötletek férfiaknak!
    Stílusos karácsonyi ajándék ötletek férfiaknak!

    A karácsonyi ajándék vásárlás sohasem egyszerű, pláne ha férfiakról van szó. A szokásos barkács készlet, zokni, ing helyett idén gondolkozz valami különlegesebb ajándékban. Akár a párodról, apukádról, fiútestvéredről van szó, igyekezz minél személyesebb, hasznosabb, de nem utolsó sorban stílusos meglepetéssel előállni. Ebben szeretnénk most segíteni neked, ezért összegyűjtöttünk olyan minimalista ajándékokat, amelyeket egy férfi sem utasítana vissza!