AMOV Apparel – A fenntartható és etikus divat dán úttörője

AMOV Apparel – A fenntartható és etikus divat dán úttörője
2017-03-05 Fruzsi

A dánoktól már megszokhattuk, hogy fontos számukra a környezet és a társadalom védelme, és a köztük lévő összhang kialakítása, valamint ennek fenntartása. Mindennapjaikat igyekeznek tudatosan élni, legyen szó közlekedésről, étkezésről vagy akár divatról. „Rendhagyó módon” cikkünkben ez utóbbinak egy képviselőjét mutatjuk be. Íme AMOV Apparel, a fenntartható és etikus divat dán úttörője.

000


A képeket Dobai Greta, Uptostyle, készítette. Modellek: Emilie/Divamodels DK, Mads/Unique DK. Ruhák: AMOV.

A Man Of Value – az AMOV kezdet

A márkát 2015-ben alapította Kasper Eis, aki ezt megelőzően a LEGO Wear vezérigazgatója volt, azaz igazán prominens helyet foglalt el a karrierlétrán. Azonban az élethez és a munkához való hozzáállását gyökeresen megváltoztatta feleségének megbetegedése, valamint az alábbi Einstein idézet, ahonnan a márka elnevezése is ered.

„Try not to become a man of success, but A Man Of Value…”

Karrierje és munkája továbbra is fontos maradt Kaspernek, de a siker fogalma átértékelődött benne. Már nem a karrierlétra megmászása a cél, hanem az, hogy munkájával a társadalom és a környezet javát szolgálja.

Interjú az AMOV alapítójával, Kasperrel

Miért pont a fenntartható divat?

A társadalom rászoruló rétegein szerettem volna segíteni olyan módon mint például az amerikai cipőgyártó, TOMS. De arra jutottam, hogy önmagában a jótékonykodásra való pénzgyűjtés még nem elég, ennél tovább kell menni, így jött a fenntartható és etikus divat ötlete.

Mesélnél tervezési folyamatokról, és arról, hogy mi inspirál?

Tervezésnél ugyanúgy szem előtt tarjuk a fenntarthatóságot, mint az üzlet többi területén. A vezető tervezőnk igyekszik olyan szabásvonalakkal dolgozni, amik akár egy évtizeden át divatosak maradhatnak. Így vásárlóink nem érezik úgy, hogy kimaradnak a trendekből. A színválasztásra is éppúgy odafigyelünk mint a szabásvonalakra. Minden szezonnak meghatározott trendszínei vannak, amiket megpróbálunk használni, már amennyire lehetséges. Ebben a kérdésben a döntő tényező, az egyes színek élettartama mind divat mind praktikusság szempontjából.

Ami az inspirációt illeti, az bárhonnan jöhet. Akár saját gardróbunkból is, vagy éppen az old school klasszikusokból, a lényeg annyi, hogy minden kollekcióban megtaláljuk a klasszikus és modern stílusjegyek közötti összhangot.

Több kihívással néztek szembe mint a fast fashion cégek?

Igen. Minden sokkal komplikáltabb. Egy évbe telt mire találtam megbízható és releváns beszállítókat. Szerencsénkre azért akad néhány, akiben teljesen megbízunk, és a termékeik is elérik az általunk megkívánt szintet, illetve előrelépést is tettünk bizonyos anyagok felhasználásban mint például a tencel és az újrahasznosított poliészter. De ennek ellenére még mindig mindennapos problémát jelent a megfelelő anyagok és szállítók felkutatása.

Sokak túl drágának és egyhangúnak találják a sustainable termékeket, és inkább fast fashion társaikat választják. Ti hogy reagáltok erre az AMOV-val?

Az elmúlt néhány évtized alatt a fenntartható és etikus divat többször is annak a csapdájába esett, hogy nem tudta kielégíteni a közönség igényet, mert túl unalmas és túl drága volt. AMOV-val megpróbálunk versenyképesek lenni mind árképzésben mind üzletileg és a termékeinket illetően is. Úgy gondoljuk, hogy attól még, hogy egy termék környezettudatos szellemben készült, nem feltétlenül fogja vásárlásra ösztönözni az embereket, ez csak egy plusz.

Mennyire kiélezett a verseny a köztetek?

Úgy gondolom, hogy ebben a fázisban még nem lenne helye versenynek a fenntartható divat területen alkotó cégek között, inkább össze kéne fognunk és segíteni egymást. Így 5-10 éven belül elérhetnénk azt a szintet, ahol már fel tudjuk venni a versenyt a „normális” ruhagyártókkal. Ahogy a közmondás is tartja, egy fecske nem csinál nyarat, de ha összefogunk akkor sikerülhet.

Work hard. Have fun. Make a difference.

Nehezebb követni a trendeket?

Jó kérdés. Nem tudjuk, és  nem is célunk követni a fast fashion trendeket. De úgy gondolom, hogy ettől függetlenül rengeteg lehetőségünk van egy kollekció megtervezése során, és nem érezzük korlátozva magunkat alkotói szabadságunkban. 

Milyen terveitek vannak a jövőre nézve?

Bizakodóak vagyunk az AMOV jövőjét illetően. Szeretnénk, ha pár éven belül a fenntartható divat berkeiben az egyik piacvezető márkaként tartanának minket számon. Természetesen a későbbiekben sem akarunk megfeledkezni az AMOV igazi céljáról, mégpedig a jótékonykodásról és a rászorulók megsegítéséről.

Ha megtetszettek az AMOV termékek és közel áll hozzád Kasper filozófiája, akkor abban a szerencsében van részed, hogy a márka Magyarországra is szállít. És amellett, hogy divatos és környezettudatos vagy, vásárlásoddal még segíthetsz is a rászorulókon. Kasperék bevételük egy részével a DINNoedhjaelp szervezetet támogatják, akik a nigériai ‘boszorkánygyerekek’ helyzetén próbálnak segíteni.

Segíts te is!